1. Fristen for å bytte fra piggdekk kan variere
I utgangspunktet er fristen for å ta av piggdekk første mandag etter 2. påskedag, eller 1. mai i Nordland, Troms og Finnmark. Likevel er ikke disse datoene hogget i sten. Noen år lar våren vente på seg, og du bør ta forholdene i betraktning før du foretar et dekkbytte. Du som fører er ansvarlig for å vurdere om kjøretøyet har tilstrekkelig veigrep.Forskriften om bruk av kjøretøy lyder som følger: Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veigrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller lignende. Med andre ord vil kravet om tilstrekkelig veigrep alltid veie tyngre enn fristen for når piggdekk må byttes.
Les også: Spar penger på å velge riktig dekk
2. Du bør ikke kjøre med vinterdekk i sommerhalvåret
Piggdekk er ulovlig å kjøre med om sommeren. Grunnen til dette er at piggene produserer store mengder helseskadelig svevestøv i byer og tettsteder. Spesielt utsatt er astmatikere og andre allergikere, men også friske mennesker – og barn – vil bli sårbare for å utvikle hjerte- og luftveislidelser.På tross av at loven ikke sier noe imot piggfrie vinterdekk etter 2. påskedag (eller 1. mai i nord), anbefales det ikke. Sommerdekk har nemlig betydelig bedre egenskaper på sommerføre. For eksempel viser en rekke tester at bremselengden på våt asfalt er mye lengre på vinterdekk enn på sommerdekk. Som en følge av at vinterdekk er konstruert for kalde temperaturer, øker risikoen for vannplaning hvis du kjører på vinterdekk. Selv slitte sommerdekk stiller med bedre veigrep enn helt nye vinterdekk! Da sommerføre sliter mye på vinterdekk, vil du dessuten redusere dekkutgiftene ved å kjøre med sommerdekk på bare veier.
3. Unngå lange køer ved å bytte dekk i tide
I Norge, hvor snøen har en lei tendens til å komme og gå på tampen av vinteren, kvier mange seg for å bytte til sommerdekk for tidlig. Man vil nødig bli forhindret i å bruke bilen, og måtte avlyse dagens gjøremål på grunn av et uanmeldt snøfall.Lange køer er nærmest uunngåelig når 12 millioner hjul skal byttes rett over påske. For å unngå mest mulig venting på verkstedet, bør du være rask på avtrekkeren når våren ikke lenger bare flørter i lavlandet, men faktisk er i full anmarsj.
Les også: Vinterdekk på sommerføre på både dyrt og farlig
4. Sørg for at sommerdekkene er i forskriftsmessig stand
Uansett om du skal bytte dekk selv eller overlate jobben til profesjonelle, gjør du lurt i å sjekke tilstanden på dekkene før de skiftes. Selv om det stilles et minstekrav om mønsterdybden på sommerdekk må være 1,6 mm, anbefaler NAF minimum 3 mm. Har dekkene dine en mønsterdybde som er mindre enn anbefalt, er det med andre ord på tide å skifte dekk. Slik opprettholder du trafikksikkerhet både for deg selv og dine passasjerer, men også for veiens øvrige myke og harde trafikanter.Dette kan du enkelt måle med en mønsterdybdemåler eller en tommestokk. Lite er mer irriterende enn å måtte bytte dekk rett etter å ha strevet med dekkbytte en hel kveld – eller få avslag på grått papir når det endelig er din tur i køen fordi dekkene ikke oppfyller kravene.
Les også: Derfor bør du lagre dekkene på dekkhotell
5. Privat eller profesjonell oppbevaring av vinterdekkene
Ved overgang til sommerdekk, kan du enten oppbevare vinterdekkene selv eller sende dem på et dekkhotell. Dersom du selv skal stå for jobben, er det en knippe forholdsregler du bør ta. Vask dekkene rene og fylle opp med nok luft.Inspiser dekkene for slitasje og skader, og sørg for tilstrekkelig mønsterdybde. Lagre dem gjerne i et mørkt rom slik at gummien holder seg myk og ikke blir sprø. Husk også å merke dekkene med hvor på bilen de hører hjemme. Høyre foran, venstre bak og så videre. Er dekkene i god stand til tross for at de begynner å dra på årene, finner du produksjonsdatoen, et DOT-nummer, på siden av dekket. Dekk er ferskvare og dekkbytte bør vurderes dersom de viser tegn til aldring. Dekkene må uansett byttes dersom spordybden er for liten eller de er mer enn 10 år gamle.
Det kan være brysomt å skulle passe på det overnevnte. Det er tross alt livsviktig – både for fører og passasjerer, men også de andre bilistene på veien – å kjøre på dekk i god stand. Mange velger derfor å sende dekkene på et dekkhotell. Spør din dekkforhandler om hvilke muligheter som finnes. For en rimelig sum får du rene og ferdig balanserte hjul med rett lufttrykk – klare for en ny sesong på veien.