Søk dekkstørrelse

/
R

Slik kan fremtidens dekk se ut

Dekk for ekstreme kjøreforhold, dekk uten luft og dekk som automatisk tilpasser seg underlaget. Dette er bare av noe det vi kan vente oss i fremtiden.
Å fantasere om fremtiden kan være både spennende og fryktinngytende. På den ene siden skyter teknologien rekordfart. Mennesker over hele verden jobber med ting som for kun ett tiår siden ikke kunne realiseres i våre villeste drømmer.
 
Likevel vil endringer i klima, samt andre utfordringer, legge press på produsentene. De møter hver dag nye og tidligere utenkelige problemstillinger. Heldigvis er dekkprodusentene på ballen! Så ... hvordan vil fremtidens dekk se ut? 
 

Konseptdekk for morgensdagen utfordringer

Det råder liten tvil om at global oppvarming vil ha en påvirkning på fremtiden. De prisvinnende dekkene fra Hankook er utviklet med dette i tankene, og bildekkene er laget for å prestere under ekstreme forhold.

Ingen kan vite hvordan fremtiden ser ut, men Hankook har, i samarbeid med universitetet i Pforzheim, sett for  seg tre miljøforandringer og utviklet dekk som kan takle utfordringene. Disse er ørkenterreng, ekstreme nedbørsmengder og mye snø.

Sjekk ut videoen de laget i forbindelse med prosjektet: Design Innovation

Dekket som er tilpasset ørkenterreng, kalt Boostrac, vant kategorien mobilitet som første dekk i historien. Dekket ble også kåret til «Best of the best» under den prestisjetunge prisutdelingen.
 
Les også: Hvilke dekkegenskaper er viktig for mitt bruk?
 

Ekstreme dekk for ekstreme forhold

Hankook-dekkene er utviklet for å møte en rekke utfordringer. Felles for dem alle er at de kan kategoriseres som ekstreme forhold for en bil å takle.
 
Konseptdekket Boostrac har en variabel mønsterblokk-struktur som kan gi bedre grep når det trengs. Dette gjøres ved at strukturen i dekket ekspanderes og det er dermed bedre rustet til å takle bratte stigninger i fjellet og langstrakte sandlandskap.
 
Alpike er dekket for store snømengder. Når bilen skal pløye seg gjennom snøen utvides dekkets omkrets og bilen får en økt bakkeklaring. Det siste dekket, hyBlade, er laget for å takle vann og det som følger med. Ved kraftig regn gjør dekkets vannhjulsmønster og sidepigger at du får bedre veigrep og styreevne på grunn av effektiv drenering. Tenk elvebåt, så har du riktig idé!
 
Les også: Spar penger på å velge riktig dekk
 

Bildekk uten luft

Dekkprodusenten Toyo er ikke snaue på utviklingsfronten. De har i en årrekke jobbet med å utvikle dekk helt uten luft. Hvis du skal sammenligne med tradisjonelle dekk har de luftfrie dekkene redusert både rullemotstand og bremselengde.Rullemotstanden er redusert med hele 25% og bremselengden er i snitt 4% kortere.
 
Dekkene har også en annen fordel, som muligens sier seg selv. Risiko for punktering under høye hastigheter er eliminert, noe som øker sikkerheten betraktelig. Det er på en annen side litt arbeid som gjenstår før vi kan cruise rundt på luftfrie dekk: Toyo jobber kontinuerlig med å redusere støy i kupéen og løse utfordringen med at dekkene ikke føles like behagelig som ordinære dekk på dårlige veier. Disse utbedringen håper de å implementere slik at dekkene kan komme på markedet i løpet av nærmeste fremtid. I mellomtiden kan vi nyte dekkene de allerede har på markedet.

Smarte dekk laget av treflis og appelsinskall 

Også Michelin utfordrer det kjente og jobber med å videreutvikle dekkene vi kjenner i dag. Dekkene de arbeider med for tiden er bildekk som skal være nærmest evigvarende. Dekkene skal verken ha dekk eller felg, men dra nytte av 3D-printingens vidunder når slitebanen må byttes. Materialene dekkene er bygd opp med er meget miljøvennlige, i tråd med fremtidsrettet innovasjon. Med plantebasert resirkulerbar plastmasse laget på blant annet treflis og appelsinskall, vil ikke dekkene bidra til å skade miljøet.
 
Dette er ikke et dekk som er like rundt hjørnet, men det kan bli veldig spennende å følge med på i fremtiden!

Dekk som tilpasser seg forholdene automatisk

Når vi tenker på fremtiden bør den være både mer sikker og komfortabel enn status quo. I Continentals øyne er dette dekk basert på utvikling av gummi som leder svak strøm. Med dette på plass kan elektriske signaler sendes fra dekket til lesbar informasjon som føreren kan nyte godt av.
 
Dekkene kan informere føreren om både mønsterdybde, temperatur og punktering. Med sensorer som merker temperatur- og forholdsendringer, og med avanserte integrerte mikrokompressorer kan dekket tilpasse seg våte eller glatte veier, samt ujevnt terreng. Dersom dette blir en realitet vil dette gi både økt sikkerhet og en mer komfortabel for bilføreren.
 
Vi går uten tvil en spennendende tid i møte. Dekkene som utvikles i dag er myntet på å kunne løse fremtidens krav, men inntil videre drar vi nytte av utviklingen til de mer tradisjonelle dekkene. Også disse dekkene har hatt stor teknologisk de siste årene, og vi går en tryggere og fremtid i møte med dekkprodusentenes fokus på innovasjon.

DM