Velg kvalitetsdekk
Det billigste kjøpet kan bli det dyreste i det lange løp. Vil du ha det sikreste grepet på glatte, norske vinterveier, er det de dyre og mest kjente dekkmerkene som gjelder. Forskjellene merkes godt, både i skarpe svinger, bremselengde og hvordan bilen reagerer på styringen. Jo billigere dekk du har, jo vanskeligere blir det å manøvrere og kontrollere bilen på glatt underlag. For å belaste alle dekkene likt, bør du dessuten bytte hjul mellom for- og bakaksel rundt hver 8000. kilometer. De beste dekkene skal alltid monteres bak.
Ikke kjør med piggfrie vinterdekk på sommeren
Et sett med vinterdekk på sommerføre vil slite ut dekket fortere. Dette fordi vinterdekk er konstruert for kalde temperaturer og har andre egenskaper enn sommerdekk. Gummiblandingen på vinterdekk er tilpasset slik at det vil være akkurat passe mykt i mange minusgrader, og vil naturligvis bli altfor mykt på sommerføre. Dette vil slite på dekkene og redusere mønsterdybden i unormalt og unødvendig raskt.
Les også: Vinterdekk på sommerføre er både dyrt og farlig
Sol og varme tørker ut dekkene
Jo høyere temperaturer, desto fortere tørker gummien ut. Når sommeren står på for fullt, bør du redusere bilbruken så mye som mulig. Sollys og høye temperaturer er nemlig medskyldig i uttørkingen av dekkene dine. Dersom det lar seg gjøre, bør du parkere i parkeringshus eller på parkeringsplasser som ligger i skyggen så lenge som mulig.
Egnet lagringsplass er alfa og omega
Ikke undervurder verdien av å oppbevare dekkene dine på riktig måte. Det bør være et tørt og mørkt sted, som ikke blir utsatt for solens UV-stråler. For å bevare gummiens mykhet og unngå at dekket tørker ut, bør temperaturen ikke overstige 15 grader. Dekkene bør oppbevares liggende eller hengende.
Les også: Derfor bør du lagre dekkene på dekkhotell
Feil lufttrykk kan halvere levetiden
Riktig lufttrykk i dekkene er nødvendig for å forlenge dekkes levetid. Kjører du med for høyt lufttrykk, vil mønsteret slites ut i midten lenge før resten av bildekket. Skal du av gårde på helgetur med familien, vil bilen naturligvis fylles opp. Denne lasten vil slite på dekkene, så her bør du kompensere for lasten og redusere slitasjen ved å fylle dekkene med ekstra luft. For lavt lufttrykk vil på den andre siden føre til økt varmeutvikling og unødvendig høy belastning av dekkets ytterkanter og sidevegger. I tillegg øker drivstofforbruket.
Hold fartsgrensen og kjør forutseende
Utenom den åpenbare grunnen til å overholde fartsgrensen, finnes det en annen grunn som kun vil gagne deg selv. Jo fortere du kjører, desto mer slitasje vil nemlig dekkene bli utsatt for. Du bør med andre ord følge angitt fartsgrense, både for økt dekkholdbarhet og økt trafikksikkerhet. Ved å holde en god avstand til bilen foran, unngå hard akselerasjon og unødvendig bråbremsing, vil du opprettholde en defensiv kjørestil hvor du ikke belaster dekkene dine for unødvendig slitasje.