Å skulle begi seg ut på vårt lands langstrakte veier kan by på utfordringer i vinterhalvåret. Noen bruker bilen hver eneste dag til og fra jobb. Andre kjører kanskje sjeldnere, men når de først skal ut på tur drar de langt. Uansett hvordan du skal bruke bilen i vinter kan det være lurt å sørge for sikrest mulig kjøring, både for din egen og andres del. Før du fester setebeltet og starter motoren, gjør du lurt i å sjekke disse fire punktene.
1. Sjekk forsikringen
Det kan være lurt å sjekke og oppdatere forsikringer knyttet til bil og reising hver vinter, da dette som regel er sesongen hvor de fleste får behov for hjelp. Sammenlign også ulike forsikringsavtaler, slik at du vet hva som passer deg, og dekker dine behov. I tillegg går det ofte an å forhandle seg frem til den beste avtalen, dersom du har sammenlignet flere ulike forsikringer. Legg frem de ulike tilbudene der du allerede har forsikring, og hør om du kan få et like godt tilbud, mot at du fortsetter å være kunde. I mange tilfeller vil dette kunne lønne seg.Det kan også være lurt med et medlemskap i et bergingsselskap når kjøreforholdene blir vanskelige om vinteren. Med en avtale her får du også hjelp når du trenger det mest, og du slipper å betale en høy egenandel dersom noen må rykke ut for å redde deg ut av knipa. Husk også at du ikke må ha krasjet for å ringe etter hjelp. Anser du det som for vanskelig å kjøre videre uten å risikere en ulykke, kan du både spare tid og penger på å være føre var, og ringe etter hjelp før det går galt.
2. Sjekk dekkene
Når papirene er i orden kan det være lurt å ta en titt på kjøretøyet, og da spesielt på hjulene. Dette er absolutt den viktigste delen på bilen din om vinteren, og kan markere skillet mellom god veikontroll og godt grep, eller en ulykke. Siden dekkene er din eneste kontaktflate mot veien er de avgjørende for hvordan hele bilen oppfører seg på kjøreturen.Mange kjører med for gamle eller slitte dekk uten å vite det, eller være klar over faren det innebærer. For å kontrollere at dekkene dine er i forsvarlig stand bør du sjekke mønsterdybden. Minstekravet på vinterdekk er 3 millimeter, men de kan mer enn gjerne være dypere. Eksperter anbefaler en mønsterdybde på minimum 5 millimeter. Dette er uavhengig om det piggfrie dekk eller piggdekk.
Sjekk også at lufttrykket i dekkene er som det skal. Det skal finnes en klistrelapp innenfor tanklokket eller i karmen til førerdøren, hvor det står oppgitt hva som er anbefalt lufttrykk for din bil. Eventuelt kan du ta en titt i instruksjonsboken. Pass også på at du har tilstrekkelig med drivstoff før du legger ut på kjøretur, at batteriet holder seg bra og at du har nok av riktig spylervæske med frostsikringsvæske slik at du får godt utsyn fra førersetet.
3. Sjekk føret
Ved glatt føre er det viktig at du kjører etter forholdene fremfor å legge deg etter fartsgrensen eller sammenligne deg med andre sjåfører. Reduser farten slik at du føler at du har kontroll på bilen. En god tommelfingerregel er aldri å kjøre fortere enn det som føles behagelig, uavhengig av fartssone. Er fartsgrensen på 90 kilometer i timen, men du kjenner at dette går for fort for bilen på glatte veier, bør du bremse ned til du finner riktig kjøretempo for deg. Slipp heller andre bilister foran deg enn å føle deg presset til å sette opp tempoet. Ha også god bremseavstand til bilen foran, da bremselengden øker betraktelig på glatt underlag. Sving med omhu, da brå bevegelser kan øke skrensen og det på glatt underlag vil ta lenger tid før hjulene begynner å styre.Det er også viktig å huske på at is ikke er det eneste vanskelige underlaget å kjøre på. Slaps er faktisk noe av det vanskeligste å håndtere for mange bilister. Sørpe og slaps gjør det nemlig vanskelig å gå god kontakt med underlaget, noe som kan føre til en lignende reaksjon fra bilen som du får under vannplaning. Slapsplaning oppstår også lettere enn vannplaning ved lavere hastigheter. Hold derfor bilen unna deler av veibanen som er dekket med løs snø og slaps dersom dette er mulig.
Når underlaget er preget av løs snø og slaps på dagen, kan dette ofte fryse om kvelden eller når temperaturen synker nok. Dette kan føre til dype, fastfrosne hjulspor. Holder du deg utenfor eller nedi disse sporene går ting som regel fint, men kjører du på kryss av dem er det stor fare for at dekkene sklir på kanten. Dette kan gjøre at bilen får sleng, og mange opplever at bilen – nesten av seg selv – plutselig setter nesa mot grøftekanten. Hjulspor som er frosne kan være dekket av snø, og vanskelige å få øye på. Derfor er det desto viktigere at du velger riktig spor i veibanen, og at du kan styre fritt. Er hjulspor unngåelig bør du senke farten så mye som mulig.
4. Sjekk bagasjen
Til sist er det viktig å sjekke at man har med seg alt man trenger til vinterturer, og at du er godt forberedt dersom det verste skulle skje. Kommer du utfor en ulykke hvor du enten blir skadet eller nødt til å tilbringe mange timer ute i sterk kulde, gjelder det å ha pakket med seg riktig utstyr. Vi har laget en enkel liste til deg, som inneholder det mest essensielle å ha i bagasjen når du legger ut på vintertur med bilen.- En solid isskrape
- Snøkost – gjerne en som sitter sammen med skrapa
- En lommelykt med gode batterier som ikke slukker i kulden (gjerne hodelykt som du kan jobbe med)
- Ekstra spylervæske for vinterføre
- Varseltrekant og refleksvest
- En liten spade
- Noe til å legge under dekkene dersom du kjører deg fast (matte, kjetting, sand)
- Slepetau
- Varme klær, hansker som varmer og som du kan jobbe med, lue og ullsokker
- Ullpledd
- Ekstra mat og drikke – gjerne noe varmt i termos
- Fulladet telefon
Nå som du er godt rustet til vinterføret er det bare å finne frem spillelisten, varme opp bilen og sette i gang. Dersom du vil være ekstra sikker på at bilen din er klar for å takle norske vinterveier, kan du avlegge et besøk hos din Super Dekk Service forhandler. Da kan du reise av sted vel vitende om at dekkene – det viktigste på bilen – holder deg trygg i vintermørket.