Søk dekkstørrelse

/
R

 

Kjør trygt på vinterferie med det rette utstyret, fra piggdekk til batteri

Selv om vi alle vet hvor skiftende vær vi har i Norge vinterstid, blir vi stadig overrasket når snøen plutselig laver ned og vi ikke er forberedt. Spesielt norske fjelloverganger er lunefulle med vær som kan skifte ekstremt raskt, og bare veier som noen kilometer lengre fremme er dekket av is. Med mye trafikk i ferier og utfartshelger kan kjøreturen bli krevende. Hvis du er i tvil om bilen din er riktig skodd for føret og du skal ut på langtur, anbefaler vi deg å ta kontakt med din lokale Super Dekk Service-forhandler så vi kan hjelpe deg. For planlegger du godt, pakker riktig og bilen har gode dekk legger du til rette for en både trygg og behagelig biltur.



Klargjør bilen før du skal på vinterferie

Skal du ut på langtur i vinter eller opp på fjellet? Kjører du med riktige vinterdekk og er en fornuftig sjåfør, kan du kjøre trygt til tross for krevende vinterføre som slaps eller is. Selv om kravet til minste mønsterdybde på vinterdekkene er 3 millimeter, anbefaler NAF minimum 4 millimeter for å sikre godt nok veigrep. Derfor er det lurt å sjekke tilstanden på vinterdekkene i god tid før kulda setter inn. Så unngår du at bilen har problemer med å komme opp en bakke, sklir av veien eller at du ikke klarer å bremse i tide.
 
Kjører du mye på krevende vinterføre med is og hardpakket snø og derfor burde ha piggdekk, husk at alle fire hjul isåfall skal ha piggdekk. Piggdekk kan kun brukes fra og med 1. november og til og med første søndag etter 2. påskedag. I våre nordlige fylker Nordland, Troms og Finnmark er piggdekk tillatt mellom 15.oktober og 1.mai, og dersom føret krever det er det tillatt å bruke piggdekk og kjetting utenom disse datoene.
For kjøretøy med tillatt totalvekt over 3500 kg er du pålagt å ha med kjetting dersom du skal kjøre på veier med snø og is.
 
Stopp gjerne ved et av våre Super Dekk Service-verksted hvis du er usikker på om dekkene er i god nok stand, så tar vi gjerne en sjekk. Vi har et stort utvalg av gode vinterdekk i ulike prisklasser hvis du blir nødt til å bytte. Det er lurt å samtidig sjekke lufttrykket, ettersom feil lufttrykk påvirker bilens kjøreegenskaper negativt. Lavt trykk i dekkene kan også redusere levetiden betraktelig og øke drivstofforbruket. Vi tester gjerne også bilbatteriet for deg så du slipper den ubehagelige opplevelsen av at bilen plutselig ikke vil starte. Det kan være ødeleggende for vinterferien man gledet seg til. Alternativt kan du forebygge hjemme med en batterilader, ved å gi batteriet en god dose strøm før du drar på langturer i vinterkulda.
 
Sjekk også at du har nødvendig utstyr i bilen hvis uhellet er ute. En liten spade, isskrape, lommelykt, refleksvest, varmt pledd og førstehjelpsskrin bør alltid ligge i bilen. Og uansett hvor langt du skal kan gode vintersko, en varm jakke, lue og hansker være redningen hvis bilen stopper.
 

Hva om du må skifte dekk på kort varsel?

Skal du på langtur i vinterferien, er det fornuftig å gå over bilen og dekkene enda en gang for å sjekke at alt er i orden. Det kan skje oss alle at vi er nødt til å skifte dekk på kort varsel. Kanskje var dekkene gode nok da du skiftet tidlig i vinter, men nå er millimeterdybden akkurat så liten at de bør byttes ut. Kanskje har det kommet store mengder snø på hytta der du skal, og dekk som klarer forholdene i byen du bor, vil komme til kort. Flere Super Dekk Service-forhandlere som har bilverksted ved typiske vinterdestinasjoner som Trysil og Hemsedal, forteller at de hver vinter får telefoner fra desperate bileiere som står bom fast fordi dekkene ikke duger. De må innom for å få skifte utslitte dekk med nye piggfrie vinterdekk eller piggdekk så bilen kan håndtere kjøreforholdene.
 
Krevende føre med svært glatte veier og store mengder dyp snø, kan også føre til at du kjører på spisse grener, skarpe rør og høye fortauskanter, og vipps har du punktert. Har du planlagt godt har du heldigvis ekstra dekk liggende i bilen hvis uhellet er ute.

 
Store forskjeller på kjøreforhold ved kysten, innlandet og fjellet

Norge er et langstrakt land, med store variasjoner i kjøreforhold gjennom vinteren. Fjellet kan by på sterk vind og snøfokk der man knapt ser en meter foran seg. Spesielt Haukelifjell og andre fjelloverganger er ekstra værutsatte og kan stenges hvis det blir for ille. Noen ganger er det kolonnekjøring, og har man ikke fylt opp tanken eller batteriet og glemt nok klær, drikke og mat, kan det bli ubehagelig og kaldt med mye venting.
 
Kystnære strøk på Vestlandet derimot som Stavanger og Haugesund, byr store deler av vinteren på vått føre og noen plussgrader. Her kan våte veier raskt bli veldig glatte hvis det fryser på. Det største problemet for bilistene er når det kommer underkjølt regn som gir svært farlige kjøreforhold. Kort fortalt betyr det at regnet fryser til is når det treffer bakken og skaper speilblanke veier. Også i innlandet og på kystnære strøk i Sør-Norge kan dette fenomenet skape problemer. Meteorologisk institutt sender gjerne ut advarsel når det er fare for underkjølt regn, og det er en selvfølge at man sjekker værmeldingen godt både før og underveis på reisen.
 
Så skal du kjøre piggfritt eller med piggdekk? Kjører du mye på veier med is eller hardpakket snø gir nye og gode piggdekk bedre grep og ytelse, og ikke minst kortere bremselengde. Men siden piggdekk kan skrape opp asfalt og skape svevestøv, er det innført piggdekkavgift i Oslo, Bergen, Stavanger, Kristiansand og Trondheim som gjør det dyrere å velge piggdekk her. Du kan kjøpe måneds- eller sesongoblat, eller kun for dager du bruker bilen hvis du skifter mellom piggfrie vinterdekk og piggdekk.
 
Hvis du stort sett kjører i bynære strøk og på bare veier, er piggfrie vinterdekk et godt alternativ. Men selv gode piggfrie vinterdekk kan komme til kort hvis føret er svært krevende, derfor er det en god investering og ha kjetting i bilen. De kan imidlertid være vanskelige å sette på, derfor kan snøsokker som tar mindre plass og er enklere å feste på dekkene fungere bedre. Et annet praktisk alternativ er dekk-klister på sprayboks.

Piggdekk i Oslo og store byer

Skal du ut på en lengre tur til fjells på høsten og enda ikke har skiftet til vinterdekk, kan det sette en stopper for ferien hvis du oppdager at vinterdekkene du har på lager ikke er gode nok og må skrotes. Det lønner seg alltid å sørge for at du har bestilt nye dekk i god tid hvis de du har er for slitte, og er du ikke glad i å skifte selv, bestill et dekkskifte hos din Super Dekk Service-forhandler før alle andre gjør det så slipper du kø.
 
Hvis du bor i Oslo men svært ofte reiser til strøk der det er tøffe kjøreforhold med mye is og snø, kan det hende valget har falt på piggdekk. Husk at selv om du kjører gjennom en av kommunene der det er piggdekkgebyr, må du betale. Da kan det lønne seg med et døgnoblat. Dersom du ikke betaler gebyr, risikerer du å få bot. Du trenger ikke betale gebyr i en annen by hvis du har gyldig oblat fra Bergen, Trondheim, Stavanger eller Kristiansand.
 

Dekkskifte og service for elbiler på vinteren

Elbiler tåler fint kulde, og moderne elbiler har elektronikk som beskytter batteriet for slitasje når det brukes i kulde. Men så klart, i sprengkulde vil kjørelengden bli kortere. Selv om elbilen har kortere rekkevidde om vinteren, kan du fint gjennomføre langturer hvis du planlegger godt. Siden et varmt batteri fungerer best, bør du lade når batteriet allerede er varmt, gjerne rett etter du kommer tilbake fra kjøreturen.
 
Et annet tips er å forvarme elbilen før kjøreturen fordi et varmt batteri gir lengre rekkevidde enn et kald. Og varmer du opp bilen mens den står tilkoblet til en lader slipper du å bruke batteriets egen kapasitet på oppvarmingen. Kjørestilen din kan også redusere energibruken. Er du lett på gasspedalen bruker du mindre strøm. Senk gjerne temperaturen i bilen og bruk heller sete- og rattvarme, så varer batteriet lengre.
 
Skal du på lengre turer, bør du også pakke med egen ladekabel selv om du planlegger å bruke hurtiglader, så du kan lade også utenfor vanlige ladestasjoner. Det finnes en mengde apper som gir deg oversikt over ladestasjoner som du kan planlegge ruten din etter. Ikke vær redd for å kjøre ned til rundt 10% batterikapasitet så lenge du vet det er en ladestasjon i sikte. Og skal du over en fjellovergang? Fullad batteriet på den siste stasjonen før overgangen, så er du godt forberedt hvis det blir kolonnekjøring. Har du nok strøm kan du ha det varmt og godt i bilen selv om det blir mye venting.
 
Elektriske biler har store batteri­pakker. Dette gjør elbilene tyngre enn fossil­biler og valget av dekk er desto viktigere. Hvilke dekk du kjører med kan påvirke rekkevidden til elbilen, derfor lønner det seg å velge dekk med lav rullemotstand. Ulempen med slike dekk, er at de gjerne har dårligere egenskaper på våt vei samt ved høye hastigheter. Så har du en liten elbil som du først og fremst bruker i bytrafikk kan dekk med lav rullemotstand være fornuftig. På de større elbil-modellene og hvis du har en mer aggressiv kjørestil, kreves det bedre veigrep. 
 
Husk at elbiler sliter ned dekkene raskere enn fossilbiler, derfor bør du sjekke dekkene oftere for slitasje. Og skulle du akutt trenge å lade, skifte dekk eller skaffe annet ekstrautstyr, eller ønsker en autoservice på bilen før du drar på langtur, så er listen med Super Dekk Service-forhandlere god å ha.
 

Skift dekk og få hjelp hos en av våres forhandlere

Det er ikke alle som ønsker å skifte dekk selv, og vil spare både tid og krefter på å få det utført hos oss. Har du dekkene oppbevart på et av våre dekkhotell, kan våre eksperter samtidig sjekke dekkene dine og om de må byttes ut når det er tid for et dekkskifte. Vi setter gjerne opp en tid for skifte så du slipper å stå i lange køer når alle andre plutselig også vil skifte dekk og ikke har planlagt i god nok tid. Men selv om du har dekkene dine hjemme, skifter vi gjerne for deg. Ta kontakt med din nærmeste Super Dekk Service-forhandler og få satt opp en time.