Søk dekkstørrelse

/
R

Vinterdekk på sommerføre er både dyrt og farlig

Kjører du med piggfrie vinterdekk kan det være lett å falle for fristelsen av å utsette eller droppe å skifte dekk mellom sesongene. Selv om det ikke er lovstridig, er det svært lite gunstig – både for lommeboken og trafikksikkerheten.
Selv om loven ikke sier noe imot å kjøre med piggfrie vinterdekk på sommerføre, frarådes du dette på det sterkeste. Jo varmere det blir, desto farligere er det å kjøre på piggfrie vinterdekk. Ikke bare er det livsfarlig å kjøre på vått underlag med vinterdekk, det vil også koste deg dyre dommer i det lange løp. Med andre ord er det penger å tape, ikke spare, på å sløyfe dekkbyttet i sesongovergangen.

Betydelig redusert bremselengde

En av de viktigste egenskapene til et sommerdekk er kort bremselengde i varmt vær. Piggfrie vinterdekk har 20 prosent lengre bremsestrekning på våt asfalt i varmegrader, enn sommerdekk.
Hvis det er seks varmegrader ute og du kjører i 80 km/t, gir dette hele 12,5 meter lengre bremsestrekning enn ved bruk av sommerdekk. Holder du en fart på 50 km/t i 20 varmegrader, vil bilen din havne hele 14,5 meter lengre foran en bil som bremser på sommerdekk. Disse meterne kan være forskjellen på liv og død.

Les også: Når må jeg bytte til sommerdekk?

Våt asfalt er vinterdekkets verste fiende

Piggfrie vinterdekk konstrueres på en helt annen måte enn sommerdekk. Der gummien på vinterdekk er myk selv i svært kalde temperaturer, er sommerdekk laget av gummi som i utgangspunktet er hardere, slik at den blir perfekt myk til varme julidager. Da sier det seg selv at en gummiblanding laget for å være myk i 15 minusgrader vil bli altfor myk på sommerføre.
 
Å kjøre med vinterdekk i sommerhalvåret vil derfor øke risikoen for vannplaning betraktelig. Vinterdekk er spesielt utviklet for maksimalt grep på is, snø og sørpe, og vil reagere på et vått sommerføre ved å gi deg dårligere veigrep.
 
Les også: Slik kan fremtidens dekk se ut

Dårlig veigrep også på tørt føre

Dersom du dropper å bytte til sommerdekk, vil du også oppleve at bilens kjøreegenskaper reduseres, selv på tørt føre. På grunn av gummien mykes opp som et resultat av varme temperaturer, har piggfrie vinterdekk dårligere veigrep og sidestabilitet. Mønsterdybden vil slites ned og det vil være lett å miste kontroll over bilen i en skarp sving, ved en brå unnamanøver eller uventet stans i trafikken.
 
Dårligere veigrep og vanskeligheter med å manøvrere bilen, uansett vær, vil gjøre at du utsetter både deg selv og veiens øvrige trafikanter for unødvendig stor risiko.

Kostbar besparelse

Da de første piggfrie vinterdekkene ble lansert i Norge på 1970-tallet, markedsførte flere forhandlere disse som helårsdekk. Dette er en total misforståelse. Fordi gummien på vinterdekk blir for myk av de varme temperaturene, vil mønsterdybden reduseres mye hurtigere enn dekk som er tilpasset kjøreforholdene. Det er derfor lite penger å spare i det lange løp.
 
Les også: Nye sommerdekk i 2018? Sjekk hvilke dekk du bør velge!
 
Hvis du uansett må kjøpe nye vinterdekk når høsten kommer, kan det kanskje være fristende å spare sommerdekkene en ytterligere sesong, og heller slite ut siste rest av vinterdekkene på sommerføre. Her bør du tenke deg om både to og tre ganger. Slitte dekk øker risikoen for farlige situasjoner og er svært ansvarsløst. Den billigste livsforsikringen du kan ha er faktisk ordentlige dekk.

DM